Тема. Складання та виконання алгоритмів з елементами управління для завдання логічного значення величини.
Елементи для введення даних: прапорець, перемикач.
Під час роботи з різними програмами користувачеві досить часто доводиться робити вибір певних елементів або налаштувань із запропонованих у діалоговому вікні. Ми ознайомимося з компонентами RadioButton (перемикач) і CheckBox (прапорець), які дозволяють робити вибір різних можливостей або режимів роботи.
Для реалізації розгалуження в проекті можна використати елементи управління:
Дані елементи можуть набувати один із двох виглядів: Тому за їх допомогою у програмний код можна передати логічне значення: |
Прапорець CheckBox Перемикач RadioButton |
CheckBox
Окрім стандартних властивостей, таких як Caption, Font та інших, які ви вже використовували для інших елементів управління, компонент CheckBox має особливі.
Checked
Значення змінюється автоматично, хоча його також можна змінити у програмному коді |
State
|
З елементом управління CheckBox пов'язані події:
OnClick Виникає кожного разу, коли користувач вмикає чи вимикає прапорець на формі після запуску програми на виконання. |
OnChange Також виникає, коли користувач вмикає чи вимикає прапорець. Зміна передбачена у програмному коді, що виконується після натиснення деякої кнопки, за допомогою команди: ChB1.Checked:= not ChB1.Checked; Тоді при натисненні на таку кнопку стан прапорця зміниться на протилежний — відбудеться OnChange , а подія ОnСlіск — ні, адже мишею на прапорці не клацали. |
Щоб додати до програмного коду процедуру опрацювання однієї з цих подій, можна двічі клацнути на ній у таблиці вікна Інспектор об'єктів.
RadioButton
Властивість Checked елемента управління RadioButton, яка визначає стан перемикача, не може бути змінена у програмному коді, на відміну від аналогічної в елемента управління CheckBox.
Вправа 3. Складіть проект Замовлення квітів у середовищі Lazarus для оформлення електронного замовлення квітів за зразком.
У проекті натиснення кнопки Оформити замовлення викликає виведення відповідного тексту в текстовому полі, яке захищене від змін, а натиснення кнопки Завершити – закриває вікно форми.
- Сплануйте проект. Передбачте, які об'єкти будуть використані на екранній формі та які події будуть відбуватись із ними.
- Відкрийте середовище Lazarus, створіть новий проект і збережіть його складові в папку Замовлення_квітів. Змініть властивості об'єкта Form1, розмістіть на формі потрібні об'єкти та надайте значень їх властивостям. Візьміть до уваги, що для всіх об'єктів використовується властивість шрифта–BookmanOldStyle, розмір – 14. Стиль шрифта визначте за малюнком.
- Створіть процедуру опрацювання події: натиснуто кнопку Оформити замовлення. У вікні редактора коду введіть код:
- Створіть процедуру опрацювання події натиснення кнопки Завершити. Для цього використайте метод Close.
- Запустіть проект на виконання. Перевірте, чи відповідають умові завдання дії, пов'язані з об'єктами управління екранної форми. Якщо є помилки, –виправте їх.
- Завершіть роботу із проектом і середовищем програмування.
procedure TForm1.BitBtn1Click(Sender: TObject); begin p1 := RadioButton1.checked; { логической переменной р1 присваивается значение Checked (false / true) элемента RadioButton1 и т.д. } p2 := RadioButton2.checked; s := ' '; if k1 then s := s + checkbox1.caption + ' '; { если значение логической переменной k1 - true, к значению строковой переменной s присоединяется значение свойства caption элемента checkbox1 и т.д.} if k2 then s := s + Checkbox2.caption + ' '; if p1 then t := ' в корзинке '; { если значение логической переменной р1 - true, строковой переменной t присваивается значение - в корзинке и т.д. } if p2 then t := ' в обычной упаковке '; label1.Caption := 'Вы выбрали ' + s + #13 + t; {формирование значения (текстового сообщения ) свойства Caption надписи( метки) label1, #13 - переход на следующую строку при выводе текста в надпись} procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); |
Групи перемикачів (radioGroup) та групи прапорців (CeckGroup)
Додавання форм в проект
Список, що розкривається