| Тема 9. Величини, їх типи і властивості. Лінійні алгоритми. Середовище Lazarus.
Величини поділяють на змінні та постійні (константи).
Величина, яка має одне й те саме значення в будь-які моменти часу, називається постійною, або константою.
Для опису констант мовою програмування Objeсt Pascal використовують службове слово Const.
Величина, яка в різні моменти часу може набувати різних значень, називається змінною.
Типи величин.
 |
Числові величини – це величини, які можуть набувати значень з деяких числових множин.
Логічні величини можуть набувати тільки одного із двох значень: True (істина) або False (хибність).
Величини з текстовими значеннями можуть мати символьні або рядкові типи.
- Символьні величини можуть набувати значень із деякої множини символів, і кожне значення може містити лише один символ.
- Рядкові величини – це величини, що можуть набувати значень із деякої множини послідовностей символів, зокрема, слів або наборів слів.
Тип величини – це сукупність множини допустимих значень і операцій, які дозволяється виконувати над цими значеннями.
- Тип величини визначає обсяг пам’яті, необхідний для змерігання її значень, а також структуру даних.
- Тип величини характеризує як постійні, так і змінні величини.
|
Як описують величини числового типу мовами програмування?

У середовищі Lazarus кожна змінна має бути обов’язково описана у відповідному місці програми. Для цього після заголовка процедури перед тілом процедури, яке обмежується службовими словами begin та end, розміщують розділ оголошення змінних, що розпочинається службовим словом var:
var ім’я_змінної: тип_змінної;
Якщо описується декілька змінних одного типу, то їх імена записуються через кому.
var змінна_1, … , змінна_N: тип_змінних;
Якщо програма містить змінні різних типів, то службове слово var записується один раз, а перелік змінних кожного іншого типу записують у новому рядку:

Як забезпечити введення даних користувачем під час виконання програми?
У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використовують функцію InputBox(), значення якої надають змінній відповідного типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення.
 |
Значення заголовка вікна, підказки для введення даних та значення за замовчуванням є аргументами функції InputBox():
Змінна := InputBox(‘Заголовок’, ‘Підказка’, ‘Значення за замовчуванням’);
|
Якщо необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовують функції, подані в таблиці:


Як описати операції над числовими величинами мовою програмування?
Ви вже знаєте, як у мові програмування Objeсt Pascal використовується оператор присвоєння. Його також використовують і для надання значень змінним

Над числовими величинами можна виконувати:
- арифметичні операції додавання (+), віднімання (-), множення (*), ділення (/);
операції цілочисельної арифметики (застосовуються тільки до даних цілого типу).
|
Які стандартні функції можна використовувати в числових виразах?
У виразах, які записують у середовищі програмування для виконання обчислень, можна використати стандартні функції арифметики (застосовуються тільки до даних цілого типу).
|
Приклад 1. Сума цифр
У середовищі програмування Lazarus розробіть проект Суматор, у якому після натиснення кнопки Старт у вікні введення даних слід ввести трицифрове ціле число. Після чого у вікно повідомлення буде виводитися сума його цифр.
Варіант 1 - вікно повідомлення MessageDlg

Варіант 2 - вікно повідомлення ShowMessage
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var a, a1, a2, a3, s, z: integer;
begin
a := StrToInt(InputBox('сумма цифр трехзначного числа ', 'введите трехзначное число', ' ')); // наприклад 475
z := a; // змінній z присвоїти значення а - 475
a1 := a div 100; // 475 div 100 , значення змінної а1 = 4, кількість сотень в числі
a := a - a1*100; // змінюємо значення а: 475 - 4*100 = 75
a2 := a div 10; // 75 div 10 , значення змінної а2 = 7, кількість десятків числа
a3 := a - a2*10; // 75 - 7*10 = 5, кількість одиниць числа
s := a1 +a2 +a3; // s= 4+ 7+ 5 = 16
ShowMessage('суmmа цифр трехзначного числа '+ IntToStr(z) + ' равна '+ IntToStr(s));
end;
Приклад 2. Визначення маси сосни. Вхідні дані - густина та об `єм.
Інтерфейс проекту

|
 |
Завдання. Доріжки в парку
У деякому місті всі пішохідні доріжки побудували на перпендикулярних лініях. Але це не був найкоротший шлях. Розробіть проект у середовищі Lazarus, за допомогою якого можна буде представити мерії деякого міста розрахунок довжини нових коротких доріжок.
Інтерфейс проекту

Створити другу частину проекту – написати програмний код згідно інтерфейсу проекту.
Практична робота №3 (10)
Теорія - доповнення:

| |