Пятница, 29.03.2024, 15:52
Главная | Регистрация | Вход Приветствую Вас Гость | RSS


Меню сайта


Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Тестування онлайн
тестування онлайн 


Социальные закладк

Тема 9. Величини, їх типи і властивості. Лінійні алгоритми. Середовище Lazarus.

Величини поділяють на змінні та постійні (константи).

Величина, яка має одне й те саме значення в будь-які моменти часу, називається постійною, або константою.

Для опису констант мовою програмування Objeсt  Pascal використовують службове слово Const

Величина, яка в різні моменти часу може набувати різних значень, називається змінною.

Типи величин.

 Числові величини – це величини, які можуть набувати значень з деяких числових множин.

 Логічні величини можуть набувати тільки одного із двох значень: True (істина) або False (хибність).

Величини з текстовими значеннями можуть мати символьні або рядкові типи.

  • Символьні величини можуть набувати значень із деякої множини символів, і кожне значення може містити лише один символ.
  • Рядкові величини – це величини, що можуть набувати значень із деякої множини послідовностей символів, зокрема, слів або наборів слів.

Тип величини – це сукупність множини допустимих значень і операцій, які дозволяється виконувати над цими значеннями.

  • Тип величини визначає обсяг пам’яті, необхідний для змерігання її значень, а також структуру даних.
  • Тип величини характеризує як постійні, так і змінні величини.

Як описують величини числового типу мовами програмування?

У середовищі Lazarus кожна змінна має бути обов’язково описана у відповідному місці програми. Для цього після заголовка процедури перед тілом процедури, яке обмежується службовими словами begin та end, розміщують розділ оголошення змінних, що розпочинається службовим словом var:
                                               var ім’я_змінної: тип_змінної;

Якщо описується декілька змінних одного типу, то їх імена записуються через кому.
                                                  var змінна_1, … , змінна_N: тип_змінних;

Якщо програма містить змінні різних типів, то службове слово var записується один раз, а перелік змінних кожного іншого типу записують у новому рядку:

 

Як забезпечити введення даних користувачем під час виконання програми?

У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використовують функцію InputBox(), значення якої надають змінній відповідного типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення.

 Значення заголовка вікна, підказки для введення даних та значення за замовчуванням є аргументами функції InputBox():

Змінна := InputBox(‘Заголовок’, ‘Підказка’, ‘Значення за замовчуванням’);

 

Якщо необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовують функції, подані в таблиці:

Як описати операції над числовими величинами мовою програмування?

Ви вже знаєте, як у мові програмування Objeсt  Pascal використовується оператор присвоєння. Його також використовують і для надання значень змінним

Над числовими величинами можна виконувати:

  • арифметичні операції додавання (+), віднімання (-), множення (*), ділення (/);
     

операції цілочисельної арифметики (застосовуються тільки до даних цілого типу).

 

Які стандартні функції можна використовувати в числових виразах?

У виразах, які записують у середовищі програмування для виконання обчислень, можна використати стандартні функції  арифметики (застосовуються тільки до даних цілого типу).

Приклад 1.   Сума цифр 

У середовищі програмування Lazarus розробіть проект Суматор, у якому після натиснення кнопки Старт у вікні введення даних слід ввести трицифрове ціле число. Після чого у вікно повідомлення буде виводитися сума його цифр.

Варіант 1 - вікно повідомлення  MessageDlg

Варіант 2    - вікно повідомлення   ShowMessage

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
   var a, a1, a2, a3, s, z: integer;
begin
   a := StrToInt(InputBox('сумма цифр трехзначного числа ',  'введите трехзначное число', ' '));  
// наприклад 475
   z := a;                      // змінній  
  z присвоїти значення а - 475
   a1 := a div 100;    // 475 div 100 , значення змінної а1 = 4, кількість сотень в числі
   a := a - a1*100;   // змінюємо значення а: 475 - 4*100 = 75
   a2 := a div 10;    // 75 
div 10значення змінної а2 = 7, кількість десятків числа
   a3 := a - a2*10;  // 75 - 7*10 = 5, кількість одиниць числа
   s := a1 +a2 +a3;  // 
 s= 4+ 7+ 5 = 16
   ShowMessage('суmmа цифр трехзначного числа '+ IntToStr(z) + ' равна  '+ IntToStr(s));
end;   

Приклад 2.   Визначення маси сосни. Вхідні дані - густина та  об `єм.

Інтерфейс проекту

Завдання.   Доріжки в парку 

У деякому місті всі пішохідні доріжки побудували на перпендикулярних лініях. Але це не був найкоротший шлях. Розробіть проект у середовищі Lazarus, за допомогою якого можна буде представити мерії деякого міста розрахунок довжини нових коротких доріжок.

Інтерфейс проекту

Створити другу частину проекту – написати програмний код згідно інтерфейсу проекту.

Практична робота №3 (10)

Теорія - доповнення:

Форма входа
Поиск
Календарь
«  Март 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архив записей
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Рейтинг@Mail.ru
    Copyright MyCorp © 2024
    Конструктор сайтов - uCoz