Тема 2. Знайомство з середовищем програмування. Об’єкти програм із графічним інтерфейсом
І. Які засоби необхідні для створення програм
1. Транслятор:
Транслятор – програма, яка записує команди програми, описаної деякою мовою програмування, машинною мовою
- Компілятор зчитує одразу всю програму й переписує її машинним кодом або мовою ассемблер. Процес трансляції, який при такому підході називаюбть компіляцією, відбувається один раз, і результат перекладу зберігається в окремому файлі.
- Інтерпретатор зчитує вихідний код програми по одній команді й одразу намагається їх «перекладати» та виконувати. Це дає змогу програмісту швидше перевіряти правильність виконання програми та знаходити помилки в коді.
2. Середовище програмування:
Середовище програмування – це комплекс програм, що містить засоби автоматизації процесів підготовки та виконання програм користувача, а саме:
- редактор текстів програм – у ньому можна створювати й редагувати текст програми;
- довідково-інформаційну систему про мову програмування та середовище;
- бібліотеки, у яких зберігаються найбільш уживані фрагменти програм або цілі програми;
- компілятор чи інтерпретатор, використання якого дає змогу швидко знайти в програмі помилку та виправити її;
- покроковий «виконавець» програми.
Які середовища програмування використовують для створення програм?
Розрізняють такі види середовищ програмування: навчальне, інтегроване, візуальне.
Приклади середовищ програмування:
- Середовища Скретч і Блоклі відносять до навчальних середовищ програмування.
- Середовище програмування CodingGraund - інтегроване.
- Для створення та виконання програм, написаних мовою програмування, можна використовувати онлайнові середовища програмування, наприклад, середовище CodingGraund для програм, написанних мовою програмування Python (https://translate.google.com.ua/translate?hl=ru&sl=en&u=https://www.tutorialspoint.com/codingground.htm&prev=search0
- Зручним для використання інтегрованим середовищем програмування, яке підтримує сучасні складові мови Python є PyCharm (http://moiprogrammy.com/pycharm/).
- Прикладом візуального середовища програмування є Lazarus.
Візуальне середовище програмування Lazarus.
Lazarus — відкрите середовище розробки програмного забезпечення на мові Object Pascal для компілятора Free Pascal.
Free Pascal (Free Pascal - повна назва Free Pascal Compiler, часто використовується скорочення FPC - вільно поширюваний компілятор мови програмування Object Pascal.)- це компілятор мов Pascal і Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, і іншими ОС .Таким чином, розроблені додатки можуть функціонувати практично під будь операційною системою.
- Все, що ви бачите на екрані під час роботи різних додатків, всі елементи (кнопки, бігунки, меню і т.п.) можна реалізувати в Lazarus.
- У Lazarus використовується технологія візуального програмування.
- Користувач для створення графічного інтерфейсу додатку використовує готові компоненти, значки яких перебувають на панелі компонентів.
- Після того як він поміщає компонент на формі, програмний код для нього генерується автоматично.
- Вручну залишається запрограмувати тільки ті дії, які буде виконувати цю програму.
Завантажити останню версію Lazarus ви можете за посиланням - http://sourceforge.net/projects/lazarus/files/
Середовище Lazarus складається з: 1. текстового редактора для введення і редагування тексту програм; 2. компілятора для перекладу програми з мови програмування Object Pascal на мову команд, які може виконати процесор комп'ютера; 3. засобів налагодження програми для пошуку в ній помилок; 4. довідкової системи та інших компонентів. Це середовище розробки надає можливість використовувати велику бібліотеку візуальних компонентів (англ. Lazarus Component Library (LCL) -бібліотека компонентів Lazarus). Це елементи керування: кнопки, поля, написи, прапорці, перемикачі, лічильники, списки, смуги прокручування тощо. |
ІІ. Об’єкти програм із графічним інтерфейсом
Які особливості мають програми з графічним інтерфейсом?
Середовища програмування мають спільні ознаки:
-
програма відкривається у вікні, розмір якого, як правило, можна змінювати;
-
графічний інтерфейс програми, який містить зображення значків, меню, кнопки, текстові поля тощо;
-
усі об’єкти, використані у програмі, мають властивості, які можна змінювати;
-
події, що відбуваються у програмі, пов’язані з певними об’єктами.
Програма – це сукупність об’єктів реального або віртуального світу, що мають певні властивості та з кожним з яких пов’язаний деякий набір подій, наприклад:
В основу розробки програм, які використовували для розв’язування різних прикладних завдань, покладена парадигма подійно-орієнтованого програмування.
Які є способи створення об’єктів графічного інтерфейсу?
Створювати об’єкти графічного інтерфейсу в середовищах програмування можна двома способами:
-
Безпосередньо в редакторі коду програми.
Цей спосіб передбачає підключення додаткових програм - модулів, що містять команди для створення графічного інтерфейсу, які можна використовувати в програмному коді, наприклад, найпростіша програма із графічним інтерфейсом користувача – виведення повідомлення Hello Word! у вікні, яка створена в середовищі програмування PyCharm
2. Використовуючи засоби графічного інтерфейсу середовища візуального програмування.
У середовищі візуального програмування кожний програмний проект складається:
Формувати таку візуальну складову можназа допомогою простих візуальних засобів графічного редагування, наприклад, в середовищі програмування Lazarus
Результатом виконання програми з графічним інтерфейсом є екранна форма, що містить об'єкти. Програма може опрацьовувати одну або декілька екранних форм. |
Як працювати з екранною формою в середовищі програмування Lazarus?
Екранну форму можна створювати у вікні Дизайнера форми проекту, який містить сукупність створених користувачем об'єктів. У той же час у вікні Інспектора об'єктів відображатиметься список властивостей кожного із виділенних об'єктів, створенних користувачем, та форми проекту.
|
Об'єкти - елементи управління (ЕУ), реагують на події, створені користувачем або іншими програмними об'єктами. Характеристики об'єктів:
|
Підсумок.
1. Об'єкти можуть "реагувати" на дії користувача. Ці дії обробляються за допомогою подій - для цього необхідно написати програмний код, за допомогою якого буде оброблятися дана подія
2. При розміщенні компонентів на формі автоматично генерується відповідний фрагмент програми на мові Object Pascal. Це значно зменшує і спрощує роботу зі створення програм. Такий спосіб розробки називають візуальним.
- Процедура - набір команд, який використовується для опису реакції на конкретну подію і написаний за правилами мови програмування.
або
- Процедура (лат. Procedure- просуватися, йти вперед) - це частина програми, яка має ім'я і яку можна з цим ім'ям викликати на виконання в різних частинах програми.
3. Процедура, яка виконується при настанні деякої події, називається обробником цієї події.
4. Процедура, пов'язана з певним об'єктом, називається методом цього об'єкта.
5. Форма - це об’єкт, на якому можна розмістити різні компоненти (елементи керування), зокрема, кнопки, поля, написи, меню, смуги прокручування та ін.
6. Результат процесу програмування і проектування - проект, який об'єднує в собі програмний код і графічний інтерфейс.
Програми, створені в таких середовищах, часто називають проектами. Найчастіше проект (програма) складаеться з декількох файлів.
Тема3. Середовище візуального програмування Lazarus.
Тема 4 . Об’єкти програм із графічним інтерфейсом. Створення проекту в середовищі Lazarus